V, mint virtuális valóság
Egy volt kölcseys a nagyvilágban
Mi lenne, ha azt mondanánk, hogy utazás nélkül is oda juthatunk, ahová akarunk? El tudnánk hinni, hogy egy gombnyomás a világ legszebb és legérdekesebb helyeire tud repíteni? Nem kell hozzá más csak egy kis ujjtorna, meg egy kényelmes szék, egy számítógép, internet és már kezdődhet is az ismeretlen felhőtlen felfedezése.
Ezt
a lehetőséget nevezzük nevén, amikor azt mondjuk virtuális valóság. Kutatók
százait foglalkoztatja a téma és kivitelezése, ami végül több célhoz is
vezethet. Nemcsak a fiatalok által kedvelt játékok alapja, hanem a testileg
vagy szellemileg sérült emberek gyógyulását, rehabilitációját segítő eszköz is
tele izgalommal és szórakozással. Erről tartott előadást Síkné Dr. Lányi Cecília, a
veszprémi Pannon Egyetem docense - 2017. február 2-án- a Körmendi
Kölcsey Ferenc Gimnázium tanulóinak. Az
egykori kölcseys öregdiák programtervező
matematikusként tanít az egyetem Műszaki Informatikai Karán. Szakterületéhez
tartozik a virtuális valóság és játékszoftverek tervezése. Bemutatójában
beszámolt a projektmunkáiról, amik nagyban elősegítették egy igazi, modern
találmány megismertetését az emberekkel. Nemzetközi munkatársként jelen volt
többek között Kínában, Los Angelesben és a Vatikánban, ahol a Sixtus-kápolna új megvilágítási tervében is részt
vett.
Évekig kutatta a különböző nemzetiségű képregények, rajzfilmek és virtuális játékok színösszeállítását. Körülbelül 300 képregény színeiről készített méréseket, amit aztán rendszerezett és így vizsgálta a nemzeti és kulturális eltéréseket. Elmondása szerint megdöbbentő adatokat fedezett fel tanítványaival. A színméréseket megismételték több száz rajzfilmen és a számítógépes játékokon is. A legszebb és legélénkebb színeket a gyermekeknek szóló játékokban találták.
Síkné dr. Lányi Cecília fontos szerepet játszott a rehabilitációs célra kifejlesztett virtuális világok megteremtésében. Különböző fóbiák (pl. metrófóbia) kezelésére tervezett élethű virtuális interaktív világokat, ami elősegíti a páciens félelmeinek legyőzését. Továbbá balesetet, stroke-ot szenvedett emberek számára hozott létre rehabilitációs célú játékokat, programokat, amik egyidőben biztosítják a beteg gyógyulását és szórakozását.
Előadását egy jó tanáccsal zárta, miszerint merjünk nagyot álmodni, és ne engedjük senkinek, hogy lerombolja álmainkat, céljainkat. Ha mindezt betartjuk, és keményen dolgozunk, akkor bármit elérhetünk az életben és élvezhetjük a sikert. Néha kell, hogy a mi életünkben is legyen egy kis virtualitás, egy kis szín és nem utolsó sorban 99 százalék valóság.
JBH.